El paro intermensual desciende en Palma un 0,64% en septiembre y un 7,11% en términos interanuales

Las afiliaciones a la Seguridad Social aumentan un 2,2% anual y la contratación indefinida crece un 59,46% respecto al mes anterior

Palma va registrar el mes de setembre un total de 12.195 persones en situació d’atur, de les quals 7.007 eren dones i 5.188 homes. Durant aquest mes, l’atur va disminuir un 0,64% respecte al mes d’agost, és a dir, hi havia 79 persones menys inscrites a les oficines d’ocupació. En comparació amb el setembre de 2024, la reducció és encara més significativa, amb un descens del 7,11%, que equival a 934 persones menys.

Pel que fa a la variació intermensual, la reducció de l’atur es concentra entre les dones i les persones majors de 45 anys, mentre que s’incrementa entre la població jove:

  • Dones: −1,28%
  • Majors de 45 anys: −1,38%
  • Joves: +7,27%

En termes interanuals, la disminució és generalitzada a tots els col·lectius:

  • Dones: −6,15%
  • Joves: −7,55%
  • Majors de 45 anys: −6,85%

Lupe Ferrer, regidora de Comerç, Restauració i Autònoms, afirma que aquestes dades confirmen una tendència positiva del mercat laboral de Palma. “A l’Ajuntament de Palma seguim fent feina per ajudar a crear feina de qualitat,

amb contractes indefinits i amb unes xifres sostingudes de reducció de l’atur”, destaca.

També valora positivament l’evolució del mercat laboral durant el mes de setembre, destacant la reducció de l’atur entre els col·lectius més rellevants. Segons les dades del Mercat de Treball a Palma que elabora PalmaActiva, l’atur entre les persones joves s’ha situat en 2.155 persones, la xifra més baixa dels darrers set anys. Així mateix, destaca la reducció de l’atur de llarga durada, que amb 5.202 persones assoleix el nivell més baix dels últims deu anys.

La presidenta de PalmaActiva assenyala que la taxa d’atur del mes d’agost, situada en el 4,17%, representa la més baixa registrada a Palma en els darrers vint anys, fet que evidencia la bona dinàmica del mercat laboral i la solidesa de l’activitat econòmica de la ciutat.

El sector de la construcció és el que registra la major reducció de l’atur durant el mes de setembre, amb un descens del 3,27% respecte al mes anterior.

Pel que fa a les ocupacions, les majors disminucions entre les dones es produeixen entre recepcionistes (−8,33%; 110 persones menys) i perruqueres (−3,73%; 129 persones menys). Entre els homes, destaquen els administratius (−4,31%; 200 persones menys) i els peons de la construcció (−3,55%; 272 persones menys).

En relació amb les activitats econòmiques, entre les dones destaquen els descensos en educació (−39,06%; 234 persones menys) i en activitats relacionades amb l’ocupació (−4,19%; 206 persones menys). Entre els homes, les majors reduccions corresponen a l’administració pública i defensa (−10,14%; 124 persones menys) i a activitats relacionades amb l’ocupació (−6%; 141 persones menys).

Afiliació i contractació.- Palma comptava el mes d’agost amb 282.336 persones afiliades a la Seguretat Social, xifra que representa el 42,52% del total d’afiliacions de les Illes Balears.

És el nombre més alt en afiliacions d’aquest mes dels darrers 20 anys –des de que es té la sèrie histórica de dades–.

En termes intermensuals, això suposa una lleugera disminució del 0,46% respecte al mes de juliol; però en comparació amb l’agost de 2024, el nombre de persones afiliades augmenta un 2,2%.

Palma va registar el mes de setembre 14.943 contractes, 8.697 indefinits i 6.069 temporals. La contractació indefinida registra un increment intermensual del 59,46% i interanual del 12,36%.

El sector amb més contractació en el mes de juliol ha estat Hoteleria amb 2.819 contractes, seguit de Comerç amb 1.920 contractes.

Entre les dones, destaquen les ocupacions de netejadores (1.105 contractacions; +34,43%) i cambreres (905 contractacions; +48,12%). Entre els homes, destaquen els cambrers (739 contractacions; +41,03%) i els paletes (436 contractacions; +127,08%).

Pel que fa a les activitats econòmiques, entre les dones sobresurten els serveis de menjars i begudes (1.063 contractes; +53,39%) i educació (1.045 contractes; +763,64%). En el cas dels homes, els majors increments es donen en serveis de menjars i begudes (947 contractes; +34,14%) i construcció (642 contractes; +103,81%).